Teslas "Masterplan" har tre viktige steg for å bli en masseprodusent av elektriske biler. Steg 1 var en dyr bil med lavt produksjonsvolum som er Tesla Roadster, steg 2 er en middels dyr bil med middels produksjonsvolum som er Tesla Model S (Model X ble steg 2,5), steg 3 er en lavt priset bil med høyt produksjonsvolum.
Det var mange forskjellige forventinger før lanseringen av Model 3 1.April 2016. Antall forhåndsreservasjoner før lanseringen viste at det er veldig mange som har tro på at Tesla skulle levere en fantastisk bil som Tesla allerede hadde gjort før med Model S og Model X. Over 325000 reservasjoner første uken slår alle andre forhåndsreservasjoner første uke etter en produktlansering.
Hvilke egenskaper har Model 3 som gjør den så ønsket rundt om i verden? pent utseende, god elektrisk rekkevidde, et utbygd lade nettverk med rask lade hastighet, plass, ytelser, pris, selvkjøring og et interiør som er minimalistisk med veldig få knapper.
Reaksjonene fra folk angående overgangen fra en bil som er full av knapper til en bil som nesten er uten knapper minner meg om overgangen fra mobiltelefon med masse knapper og liten skjerm til mobiltelefoner med få knapper og stor skjerm. Mange var skeptiske til en mobiltelefon uten knapper akkurat som vi ser folk idag som er skeptiske til å kjøpe en bil med få knapper. Jeg tror det er en tilvenning sak over tid akkurat som alt annet.
Jo mer selvkjørende Model 3 blir over tid jo mindre bruk har vi for et display fremfor rattet som viser fart, forbruk, fartsgrenser osv. Den store skjermen viser farten øverst i venstre hjørnet når man kjører.
En annen fordel med å ha alt på skjerm er at funksjoner kan forbedres og nye funksjoner lastes ned hele tiden over bilens internett. Bilens infotainment blir med andre ord bedre med tiden.
Flere lurer på om skjermen sitter skikkelig fast. Dette er testet av Model 3 Owners Club og skjermen sitter som støpt selv om man legger mye av kroppsvekten på den.
Fordelen med en elektrisk plattform er at all plass over batteripakken (som er under dørken i bilen) blir plass som man kan utnytte til passasjerer og bagasje. Model 3 har også rommet under dørken i bagasjerom som Model S og X har samt bagasjeplass under panser. Andre fordeler er flat dørk for passasjeren som skal sitte i midten bak pluss mye plass i midtkonsollen foran da det ikke er en gearkasse der som på en tradisjonell bil.
Bagasjeplassen i Model 3 er oppgitt til 425 liter som er en del større enn hybrid-konkurrentene som er BMW 3-serie 330e (370 liter) og Mercedes C-klasse 350 (350 liter). Ser man på de hel-elektriske konkurrentene med startpris under 400000kr og god rekkevidde (over 300km NEDC) så har man nye Nissan Leaf (435 liter), Opel Ampera E (381 liter), VW e-Golf (341 liter). Om plass er viktig så er nye Nissan Leaf den eneste konkurenten som tilbyr samme bagasjeplass som Model 3. Innvendig plass kommer vi tilbake til når begge bilene er i Norge for testing.
Tesla er åpen om at de anti-selger Model 3 for å opprettholde interessen for Model S slik at man kan anta at de foreløbig oppgitte 425 liter kan overstiges når den er tilgjengelig i Europa.
Rekkevidden er noe av det viktigste for de som skal kjøpe seg elbil idag. Det som skiller Model 3 fra de fleste andre "billige" elbilene er at den godt kan brukes til husholdningens eneste bil pga god rekkevidde og et lade nettverk med rask lading. Selv om Nordmenn kjører under 5 mil i snitt pr dag så trenger man rekkevidden til de dagene man skal kjøre lengre. Rekkevidden for den billigste Model 3 blir 354 km og 499km for den med størst batteri (iht. EPA som er en mer realistisk målemetode enn den Europeiske NEDC). Vanligvis lader man hjemme om natten slik at det i de fleste tilfellene holder til daglig bruk, men de gangene man skal kjøre langtur er det viktig at det er tilgjengelige ladere og kort ladetid. Tesla er ledende på dette med sitt Superlader-nettverk. I tillegg til Superlader-nettverket kan også Tesla lades på andre offentlige hurtig-ladere slik at Tesla har mange flere lade-muligheter enn andre elbiler har. Kostnaden for å lade på superlader-nettverket blir ca 1,40kr/kWh som gjør det billig å dra på langtur. Til daglig kjøring fyller man for ca 0,70-0,90kr/kWh hjemme (inkludert nettleie)
Et EPA-dokument avslører at Model 3 har litt bedre rekkevidde enn oppgitt og at de muligens kan korte ned ladetiden om superladere oppgraderes. Les mer om dette i artikkelen fra Electrek her.
Les mer om rekkevidde og lade-hastighet nederst i artikkelen.
Model 3 blir levert med samme hardware for selvkjøring som alle Model X og S er levert med siden høsten 2016 (+noen få forbedringer). Autopilot Hardware består av 8 Kamera, rask computer, radar, ultrasoniske sensorer og en meget nøyaktig GPS. Dette er levert som standard i alle biler, men man må kjøpe programvare for at funksjonene skal virke. Se video her for hvordan det kan bli med tiden.
Tesla har tro på en fremtid der man kan leie ut bilen til andre når man ikke trenger den selv slik at bilen er forberedt for Tesla Ridesharing som Tesla selv kaller det. Når bilen blir helt selvkjørende kan den hente passasjerer å kjøre de til destinasjonen.
Det følger ikke med nøkkel til Model 3, eneste som følger med er et nøkkelkort som er på størrelsen av et bankkort. Selv om nøkkelkortet følger med blir hovedmetoden for å åpne og lukke bilen mobiltelefonen. Telefonen kommuniserer med bilen via Bluetooth. Når bilen registrerer at du nærmer deg bilen så åpner bilen seg automatisk. Samme når man går fra bilen og bilen mister kontakten med telefonen så låser bilen seg automatisk. Er telefonen fri for strøm kan man enten bruke nøkkelkortet eller muligens NFC brikken på telefonen, men det er ikke bekreftet at NFC brikken på telefonen kan brukes enda.
Med Tesla-appen på telefonen kan man også varme eller kjøle kupeen samt åpne/lukke/starte bilen.
Tesla plan for å få ned produksjonskostnadene er Tesla Gigafactory1 (Sparks, Nevada) som er et samarbeid mellom Tesla og Panasonic for å få ned kostnadene på li-ion batteri samtidig som fabrikken er nødvendig for å produsere nok batteri til Model 3. På Gigafactory1 produseres batteri (20700 celler), motorer og drive unit (reduksjons-giret). Delene blir så fraktet til fabrikken i Fremont (By utenfor San Fransisco) der hele bilen blir satt sammen.
Å redusere kostnadene på li-ion batteri er viktig for å ha profitt på bilen samtidig som man har en lav startpris, men Tesla har også en plan om å gjøre produksjon av Model 3 mer automatisert enn Model S og X er idag. Jo mer automatisert produksjonen blir jo raskere og billigere klarer Tesla å produsere bilen. Tesla kjøpte Tyske Grohmann 3.Januar 2017 (heter nå Tesla Grohmann Automation). Grohmann er spesialist på automatisering av produksjon. Tesla kjøpte også nylig Perbix i Minnesota som spesialiserer seg på mekanisk og elektrisk arbeid for å utvikle maskiner og verktøy for å hjelpe selskap å automatisere produksjonen. Målet er til slutt å nesten ikke ha mennesker tilstede i produksjonen. Roboter kan jobbe 24/7, de trenger ikke ferie, de trenger ikke pause, de jobber mye raskere og mer nøyaktig enn mennesker.
For å oppsummere hva som er fordelene med Model 3 og en del av grunnene til at bilen har fått så mye oppmerksomhet i media;
- Pene linjer. De fleste andre produsentene lager ikke pene elbiler.
- God Aerodynamikk. En av de mest aerodynamiske bilene. God aerodynamikk = god rekkevidde
- Rask lading. Andre produsenter ligger et godt stykke bak på lade-hastighet enda.
- Stort lade-nettverk. Model 3 kan lade på offentlige hurtig-ladere samt Teslas eget Superlader-nettverk.
- God rekkevidde. Mest rekkevidde for pengene.
- Autopilot Hardware. Blir helt selvkjørende med tiden.
- Intuitiv infotainment. Mange som har testet Teslas infotainment-system sier det er det beste de har testet. 15" skjerm gjør alt oversiktlig og skjermen er innen god rekkevidde for de som sitter foran.
- Gode ytelser. Tesla lager ikke trege biler. 0-100km/t på 5-6 sekunder.
- Billig bilhold. Model 3 bruker 1/4 av energimengden til en tilsvarende bensin og dieselbil. I tillegg er det billig for strøm i Norge. Elektrisk drivlinje har også langt færre bevegelige deler. 8år garanti og 160000/200000km garanti på batteriene.
STANDARD batteri:
354km rekkevidde EPA (dette er et mer realistisk estimat enn NEDC-syklusen)
0-100km/t på ca 5,9 sekunder.
210km/t toppfart
209km superlading første 30min. (dette kan forbedres hvis Tesla oppgraderer Superladere)
Kommer i produksjon i slutten av 2017 eller begynnelsen av 2018.
1609kg
Pris: 287000kr (1 dollar = 8,2kr) OBS! Dollaren kan endre seg og pris er uten dokumentavgift, vrakpant og frakt.
Garanti batteri: 8år/160000km
STORT batteri:
499km rekkevidde EPA (dette er et mer realistisk estimat enn NEDC-syklusen)
0-100km/t på ca 5,4 sekunder.
225km/t toppfart
273km superlading første 30min. (dette kan forbedres hvis Tesla oppgraderer Superladere)
Produksjonen har startet (AWD starter produksjonen ca sommeren 2018)
1730kg
Pris: 360800kr (1 dollar = 8,2kr) OBS! Dollaren kan endre seg og pris er uten dokumentavgift, vrakpant og frakt.
Garanti batteri: 8år/193000km (blir sikkert justert til 200000km i Norge)
Drag Coefficent: 0,23 = Meget god aerodynamikk.
Standard utstyr:
18" felger med aero hjulkapsler.
Tekstilseter
Solid Sort lakk (ikke metallic)
Navigasjon
4G Internett tilkobling
Nøkkel-løs åpning/start (Bluetooth fra telefon eller NFC fra nøkkelkort)
Ryggekamera
60/40 delt baksete
Elektriske vindu
Elektriske speil
Solid tak (ikke glasstak)
7 Høyttalere
6-veis manuelt justerbare seter foran med 2 USB porter
Midtkonsoll med åpen lagringsplass. Elektrisk åpning og lukking av lade-luke.
12V strømuttak
Farger:
Sort solid (Standard)
Midnight sølv metallic ca. 8100kr
Dyp blå metallic ca. 8100kr
Sølv metallic ca. 8100kr
Hvit perlemor ca. 8100kr (kan anta at prisene på Perlemor blir justert litt opp)
Rød perlemor ca. 8100kr (kan anta at prisene på Perlemor blir justert litt opp)
Ekstrautstyr:
19" Sport felger ca. 12100kr
Premium Oppgradering ca 40000kr
-Tredekor
-Setevarme
-Mer påkostet interiør
-Memory seter/ratt/speil
-Premium Stereo
-LED tåkelys
-Midtkonsoll med lagring og 2 x telefondocking
Oppgradert Autopilot ca. 40000kr.
FSD (full selvkjøring) ca 24000kr.
Hvitt interiør tilgjengelig fra vinter 2017
Firehjulstrekk fra vår/sommer 2018
Luftfjæring kun tilgjengelig med firehjulstrekk.
Hengerfeste: Ikke informasjon om dette enda.
Ser ut som det er plass til CCS kontakt under ladeluken så vi får vente å se om det blir tilgjengelig for Europa slik at man slipper CHAdeMO adapter ved lading på offentlige hurtigladere.
Ikke eget dedikert varmeelement for å varme batteri som Model S og X har, men batteri varmes av varmetap fra elmotoren under drift.
Levering utenfor USA sent 2018!
For å se test av Model 3 utført av Model 3 owners club trykk her.
For å diskutere saken gå til Teslanytts facebook-side ved å trykke her.
Jim Roger Johansen, Teslanytt.no