Tesla Semi er nå lansert! 800km rekkevidde!

17.11.2017 09:19

Det var mange forskjellige forventninger før lanseringen av Tesla Semi. Tesla er kjent for å produsere personbiler, hjemmebatteri og solcelletak så spenningen var spesielt stor når de nå skal produsere en Semi.

05:15 i dag tidlig ble Tesla Semi lansert. Jerome Guilen som har ansvaret for Tesla Semi åpnet showet med noen ord før en stor semi og en lavere semi kom kjørende frem til publikum. 

Det første som møter øyet er en semi som har veldig aerodynamisk form samt en sentrert førerposisjon. Aerodynamikken er det viktigste for å få god rekkevidde. Tesla Semi har en Drag Coefficient på 0,36 som er mye bedre enn en annen semi. For å oppnå dette må undersiden være slett, fronten må ha formen som vi ser på bilde og hjulene bak på trekkvogna er dekket av deksel for å hindre turbulens rundt hjulene.

Det ser ut som Tesla Semi leveres i to utgaver. En med 800km og en med 480km rekkevidde. Dette er rekkevidde fullastet og i motorvei-hastigheter. Fullastet klarer semien 0-60mph på 20 sekunder som er mye bedre enn dagens diesel-semier. I oppoverbakker med 5 grader stigning klarer en diesel-semi maks 70-75km/t mens Tesla Semi klarer over 100km/t. Dette er fullastet! 

Tesla Semi har 4stk elmotorer, en på hvert hjul bak på trekkvogna. Det er sagt at dette er samme motorer som i Model 3. Det ser også ut som de to skjermene i førerhytta er samme som i Model 3. Dette er nok gjort for å holde kostnadene nede. Billigere med masseproduserte komponenter. Med 4 motorer så slipper man også differensialer og mellomakslinger. Uten last klarer semien 0-60mph på 5 sekunder!  

Når det gjelder sikkerhet fremhever Tesla lavt tyngdepunkt, god oversikt med sentrert førerposisjon og at oppgradert Autopilot er standard! Hvis man får et illebefinnende så setter Semien på nødblink og stopper kontrollert samtidig som den ringer et ambulanse. Semien skal heller ikke kunne "sakse".

For at Tesla semi skal være en "gamechanger" må de totale kostnadene være lavere enn med en diesel-semi. Tesla sier selv at den er 20% billigere. I tillegg må garantiene være gode slik at industrien tør å satse på noe helt nytt. Tesla nevner 1,600,000km garanti. Denne garantien dekker kostnader dersom man får driftstans. Om to motorer slutter å fungere skal de andre to virke slik at man ikke får driftstans. Tesla garanterer også at bremsene skal holde hele bilens levetid pga regenerering som bremser semien med motorene istedet for bremsene. samtidig får man da tilbakeført en del energi til batteriene som igjen hjelper på rekkevidden. 

Tesla semi er oppgitt med et forbruk mindre enn 1243wh/km. Det krever batteri på ca 1000 kWh for å klare rekkevidden som de har satt. F.eks 600 kWh for minste utgave og 1000kWh for den med lengst rekkevidde. Batteristørrelsene er bare spekulasjoner fra meg basert på oppgitt forbruk. Tesla oppgir ladetid på 30min for 640km. De har ikke sagt noe om ladere enda, men kan tenkes at de plasseres iforhold til hvem som kjøper Semien i begynnelsen. 

For å senke forbruket ytterligere kan man bruke et prinsipp som heter platooning som går ut på at flere semier legger seg etter hverandre. Da vil de som ligger bak den fremste få mye lavere forbruk enn om de skulle kjørt uten å ligge bak en annen semi. For å ligge så nærme hverandre må semiene kommunisere med hverandre. Dette for å holde kort avstand uten risiko. F.eks når den fremste bremser så bremser alle samtidig. Med platooning blir kostnadene lavere enn tog. 

Sjåfører har tilgang til Tesla App for å justere temperatur i bil  samt overvåke andre ting.

Tesla Semi kan bestilles nå og man får da semien en gang i 2019 i følge Tesla.

av Jim Roger Johansen, Teslanytt.no

 

For å diskutere saken legg deg til i Teslanytt facebook-gruppe.

Andre nyheter