12.10.2017 la regjeringen frem forslag om vektavgift for elbiler over to tonn. I forslaget til nasjonalbudsjettet skriver regjeringen;
«Elbiler gis også fullt vektfradrag når fritaket for elbiler i engangsavgiften nå foreslås opphevet. Med forslaget vil det bare være tunge elbiler, med vekt over to tonn, som vil få engangsavgift. Elbiler vil fremdeles ha betydelige fordeler sammenlignet med biler som bruker fossilt drivstoff.»
Model Xen på bildet kjøres utslippsfritt over hele landet med stor tung henger. Bilde: Terje Rødland.
Regjeringen la i dag 19:00 frem budsjettetforliket og de tunge elbilene slipper unna vektavgiften som var foreslått innført tidligere. Dette vil la store familier som har bruk for 6-7 seter og de som har bruk for en bil med hengerfeste (med ok rekkevidde) en mulighet til å kjøpe en utslippsfri elbil.
En elbil med 6-7 seter og hengerfeste krever et tungt batteri. Batteriet er den dyreste delen av elbilen, men høy vekt betyr ikke større utslipp. Det er aerodynamikken som er viktigst for lavt forbruk og en stor tung 7 seters Tesla Model X med henger bruker mye mindre energi enn en hvilken som helst annen 7 seter med forbrenningsmotor, selv om fossilbilen ikke drar henger.
Vektavgiften som ville økt prisene på Tesla Model S og X med 10000kr til 90000kr blir altså ikke noe av. De som venter sin nye Tesla på nyåret kan nå puste lettet ut!
Av Jim Roger Johansen, Teslanytt.no